کلیدواژه: عدل

کلیدواژه: عدل

به نام خدا

سلام

امروز می خواهیم راجع به ریشه [ع د ل ] و مشتقات آن صحبت کنیم و كليد واژه ما عبارتست از: عدل اصل معناى اين ريشه،برابرى و مساوات است و معانى ديگر مثلِ عَوَضْ، تاوان، همتا و معادل و متعادل نيز در راستاى همين معنا هستند. تعادل، با رعایت نسبتهای مساوی باعث استواری اجسام میشود و اعتدال یا میانه روی نیز رمز موفقیت در زندگی است. مصدرِعُدول، نیز از این ریشه بوده و معنای منفی دارد یعنی خارج شدن از عدالت و یا انحراف و برگشتن از حق. عدالت نیز که در برابر ظلم یا نابرابری قرار میگیرد،از این ریشه بوده و به معنای تقسیم مساوی و عادلانه امکانات بین افراد است. لازم به ذکر است که مساوات و برابری که در رابطه با انسانها، نکته مثبت تلقی میشود، درموردخداوند، اینگونه نیست چون خداوند با هیچ کس و هیچ چیز برابر نیست و همتا قرار دادن برای خدا یا مساوی قرار دادن خداوند با سایر مخلوقات، معناى منفىِ شرك را پیدا میکند. و حالا ميپردازيم به مثالهای قرآنی این ریشه:

🔺عَدْل: مثل و مانند، همتا و شريك، معادل، فِديه، عوض

🌿مثال: لَا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَ لايُوْخَذُ مِنْها عَدلٌ: درآن روز، شفاعت هیچ کس پذیرفته نمیشود و فدیه و عوض از کسی گرفته نمیشود.

🌿مثال: اَوْ عَدْلٌ ذٰلِكَ صياماً: يامعادلِ آن، روزه بدارند

🔺ذَوَیْ عَدْلٍ: عادل

🔺عَدَلَ: به عدالت رفتاركردن، متعادل کردن،خارج شدن از عدالت یا انحراف از حق، معادل و همتا قرار دادن

🌿مثال: لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمْ: تا ميانِ شما به عدالت، حكم كنم

🌿مثال: وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّسَاءِ: و هرگز نمی توانید در میان زنان خود برابری و عدالت برقرار کنید.

🌿مثال: وَ لَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلَّا تَعْدِلُوا إِعْدِلُوا هُوَ اَقْرَبُ لِلتَّقْوَیٰ: و دشمنی با گروهی شما را به بی عدالتی وادار نکند، به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیک تر هست.

🌿مثال: وَ مِمَّنْ خَلَقْنا اُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ: و از کسانیکه آفریده ایم گروهی به حق هدایت می کنند و به عدالت حکم میکنند.

🌿مثال: اَلَّذى خَلَقَكَ فَسَوّاكَ فَعَدَلَكَ: همان خدايى كه تو را آفريد و سامان داد و متعادل كرد.

🌿مثال: بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلون: بلكه آنها قومى هستند که برای خدا همتا و شریک قرار میدهند (ازحق روی می گردانند)

🌿مثال: فَلا تَتَّبِعُوا الْهَویٰ اَنْ تَعْدِلُوا: از هوا و هوس پیروی نکنید تا مبادا ازع دالت خاج شوید(منحرف شوید)

برچسب‌ها

دیدگاه دانش آموختگان

ثبت دیدگاه

مطالب مرتبط