کلیدواژه: صفا

کلیدواژه: صفا

کلیدواژه: صفا

به نام خدا

سلام

امروز میخواهیم راجع به ریشه [ص ف و] و مشتقات آن صحبت کنیم و کلیدواژه ما عبارتست از: صفا معنای اصلی این ریشه، گرفتن خالص هر چیز و جدا کردن آن از چیزهایی است که آن را کدر میکند، بنابراین معنای دیگر این ریشه، زلال شدن، پاک شدن و شفاف شدن است. صافِی، اسم فاعلی این ریشه است به معنای خالص و خالص کننده. صافی یا فیلتر، وسیله ای برای تصفیه آب و مایعات دیگر است. صَفْوْ، صفا و صَفْوَة، اسمهای این ریشه بوده، به معنای خلوص و پاکی هستند ودر نقطه مقابل آنها کدورت و ناخالصی قرار دارد. انسان باصفا به انسان پاکدل و بی غلّ و غش گفته میشود. صفا و صَفْوان، همچنین به سنگ خالص گفته میشوند که چیز دیگری مثل خاک یا گل با آنها مخلوط نشده باشد. صفا و مروه، نام دو کوه در مکه هستند که حاجیان، میان آن دو، عمل سعی انجام میدهند. صَفِیّ یعنی دوست خالص و یکدل وجمع آن میشوداَصفیاء و مونث آن میشود صَفِیّه. این ریشه اگر به باب اِفعال برود (اِصْفاء) به معنای خالص کردن، اختصاص دادن و ترجیح دادن میشود. واگر به باب افتعال برود (اِصْطِفاء) به معنای خالصترین را اختیارکردن وبرگزیدن یا ترجیح دادن میشود و مُصطفی، که لقب رسول اکرمﷺ است، یعنی برگزیده. واگر به باب تفعیل برود(تَصفیه)به معنای صاف کردن میشود و مُصَفّا یعنی صاف شده و خالص.

⚠️تذکر: واژه صاف، که درمکالمات روزمره استفاده میشود، مربوط به هر دو ریشه[ ص ف ف] و [ص ف و] بوده که در اولی در اصل، صافّ بوده به معنای مستقیم یا تخت و در دومی، مخفّف صافی یا صافٍ ، بوده به معنای خالص و یکدست. مثال برای مورد اول: پوست صاف(بدون چین و چروک) مثال برای مورد دوم: هوای صاف(هوای بدون ابر) و حالا می پردازیم به مثالهای قرانی این ریشه:

🔺️اِصفیٰ:مخصوص گردانیدن مثال: أَفَأَصْفَاكُمْ رَبُّكُم بِٱلْبَنِينَ: [اى مشركان!] آيا پروردگارتان [با ترجيح دادن شما بر خود] شما را به [دارا بودن] پسران، برگزيده است .

🔺️مُصَفَّی: خالص مثال: وَأَنْهَٰر مِّنْ عَسَلٖ مُّصَفّٗى: و نهرهايى از عسل خالص است .

🔺️اِصْطِفیٰ:برگزیدن، اختیار کردن،ترجیح دادن مثال: إِنَّ ٱللَّهَ ٱصْطَفَىٰ لَكُمُ ٱلدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ: يقيناً خدا اين دين را براى شما برگزيده، پس شما بايد جز در حالى كه مسلمان باشيد، نميريد مثال:إِنَّ ٱللَّهَ ٱصْطَفَىٰٓ ءَادَمَ وَنُوحٗا وَءَالَ إِبْرَٰهِيمَ وَءَالَ عِمْرَٰنَ عَلَى ٱلْعَٰلَمِينَ: به راستی که خداوند  آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برگزيد(برتری داد) .

🔺️مُصْطَفیٰ:برگزیده، جمع آن میشود>>>مُصْطَفَیْن مثال: وَإِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ ٱلْمُصْطَفَيْنَ ٱلْأَخْيَارِ: به يقين آنان در پيشگاه ما از برگزيدگان و نيكان اند.

 🔺️صَفا:سنگ خالص، نام کوهی در مکه مثال:إِنَّ ٱلصَّفَا وَٱلْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ ٱللَّهِۖ : بى ترديد صفا و مروه از نشانه هاى خداست.

🔺️صَفْوان:سنگ درشت وصاف، صخره مثال: فَمَثَلُهُۥ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٞ: كه وصفش مانند سنگ صافی است كه بر آن [پوششى نازك از] خاك قرار دارد #آموزش_آسان_لغات_قرآنی

🔺️عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/yosra_Quran

🔺️مشاهده از سایت 👇🏻 http://yusra.ir

برچسب‌ها

دیدگاه دانش آموختگان

ثبت دیدگاه

مطالب مرتبط