کلیدواژه:صرافی

کلیدواژه:صرافی

به نام خدا

سلام

امروز میخواهیم راجع به ریشه صرف ومشتقات ان صحبت کنیم وكليد واژه ماعبارتست از:صرافی معناى اصلى اين ريشه، برگرداندن است که این برگرداندن، میتواند به شکل اصلی یا تغییریافته باشد. کلمه صَرّافى نیز از این ریشه بوده به معنای برگرداندن پول به شکل دیگر یا گردشِ پول است. واژه صَرْفْ ازعبارتِ" صرف و نحو "نیز از این ریشه بوده به معنای برگرداندنِ كلمه به حالتهای گوناگون یا گردشِ کلمات است. انصراف نیز به معنای برگشتن از عقیده است. خداوند در قران کریم، برای توصیف ِچگونگی ِتبیین آیات قرآن نیز این کلمه را به کار برده است، که به معنیِ گوناگون بیان کردنِ ایات، برای فهمِ بهتر مردم است. درقران کریم، برای توصیف حرکتِ باد، نیز از این ریشه استفاده شده چون حرکت باد نیز عموما دایره ای بوده و در مورد آن، عبارت گردش باد بکار میرود. فعل صَرَفَ، گاهی به معنای برگرداندن مکر و حیله یا عذاب بکار رفته است که مفهوم آن، دفع کردن یا دور کردن مکر یا عذاب از انسان است. و حالا ميپردازيم به مثالهای قرآنی اين ریشه:

 🔺صَرَفَ: برگرداندن

🌿مثال:فصَرَفَ عَنْهُ كَيْدَهُنَّ: مكر آنها را از او برگرداند (دفع کرد)

🌿مثال: مَنْ یُصْرَفْ عَنْهُ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ: هر کس در آن روز عذاب از اووبرگردانده شود (برداشته شود) خدا به او رحم کرده است.

🌿مثال: ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ: سپس خداوند شما را از(تعقیب آنان) برگرداند (منصرف کرد)

🌿مثال:وَإِذ صَرَفْنَا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ: و چون تنی چند از جنّیان را به سوی تو برگرداندیم (روانه کردیم)

🌿مثال: وَاذاصُرِفَتْ اَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ اَصْحابِ النّارِ: و هر گاه چشمان انان (بی اختیار) به سوی دوزخیان گردانده شود (بیافتد)

🌿مثال:فَمَاتَسْتَطیعونَ صَرْفاً وَ لا نَصْراً: و اکنون نه می توانید (عذاب را) ازخود برگردانید (دورکنید) و نه خود را یاری کنید.

🌿مثال:فَیُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَصْرِفُهُ عَمَّنْ یَشاءُ: پس به هر که بخواهد (زیان )میرساند و از هر که بخواهد آن رابر میگرداند (منظوراصابت تگرگ هست)

🌿مثال:اَلَمْ تَرَاِلَی الَّذینَ یُجادِلُونَ فی آیاٰتِ الّّلهِ اَنّیٰ یُصْرَفُونَ: آیاندیدی کسانی راکه درآیات خدا مجادله میکنند چگونه از راه حق برگردانده میشوند (منصرف یامنحرف میشوند)

🔺صَرَّفَ:برگرداندن،گوناگون بیان کردن

🌿مثال:وَ صَرَّفْنَا الْاياتِ: آيات را گوناگون بيان كرديم.

🌿مثال: وَ صَرَّفْنَا فیِهِ مِنَ الْوَعیِدِ: ودر آن به انواع گوناگون هشدار دادیم.

🔺تَصْريف:گرداندن

🔺تَصْريف ِالرِّياحِ:گردش بادها

🔺مَصْرِفْ:جاى بازگشت

🌿مثال: وَلَمْ يَجِدُو اعَنْها مَصْرِفَاً: و هیچ راه بازگشتی پيدانكردند

🔺مَصرُوف:بازگردانده شده

🌿مثال:أَلَایَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْروُفاً عَنْهُمْ: آگاه باشید روزیکه (عذاب) بیاید از آنها بازگردانده نمیشود.

🔺اِنصِراف:روى گرداندن، منصرف شدن، بازگشتن

🌿مثال:ثُمَّ انْصَرَفوا صَرَفَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ: سپس برمی گردند، خدادلهایشان را برگردانده است

برچسب‌ها

دیدگاه دانش آموختگان

ثبت دیدگاه

مطالب مرتبط