کلیدواژه:اطلاق

کلیدواژه:اطلاق

کلیدواژه:اطلاق

به نام خدا

سلام

امروز میخواهیم راجع به ریشه [ ط ل ق ] صحبت کنیم و کلید واژه ما عبارتست از: اطلاق اصل معنای این ریشه، بازشدن قید و بند و آزاد شدن است. به باز کردن عقد ازدواج، و رها شدن زن از قیدازدواج، طلاق گفته میشود. اِطلاق، یعنی بازکردن و تعمیم دادن و آزادی و رهایی. مُطلق، در برابر مُقیّد،یعنی آزاد و رها و بی قید و نامحدود. طِلْق، یعنی آزاد و رها و حلال. ملِک طِلق، یعنی ملِک حلال و آزاد با مالکیت مطلق و بدون شراکت که مالک میتواند هر گونه تصرفی در آن بکند. مصدر اِنطلاق، از باب انفعال نیز از این ریشه بوده به معنای باز شدن قید و بند، و رهاشدن است. این مصدر، به معنای به راه افتادن و روانه شدن نیز بکار رفته است چرا که شروع حرکت، مستلزم باز کردن پاهاست (اصطلاحِ "پای کسی به جایی بازشدن" نیز اشاره به این معنا دارد یعنی به جایی رفت وآمد پیدا کردن) این واژه  به معنای گشاده رویی نیز بکار رفته است که همان باز شدن چهره هست. و نیز به معنای روانی و گویایی سخن، چرا که شروع سخن گفتن، مستلزم بازکردن دهان است که از آن تحت عنوان "لب به سخن گشودن" تعبیر میشود. و حالا میپردازیم به مثالهای قرآنی این ریشه:

🔺طَلاق: به هم زدن عقد از ناحیه مرد

🌿مثال: اَلطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ: طلاق، دو مرتبه است پس به طور شایسته و متعارف نگه دارد یا به نیکی رها سازد.

🔺طَلَّقَ: طلاق دادن

🌿مثال: إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ: هر گاه خواستید زنان را طلاق دهید، در زمان عِدّه، آنها را طلاق دهید.

🔺مُطَلَّقَه: طلاق گیرنده، جمع آن میشود >>> مُطَلَّقَات

🌿مثال: وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ: طلاق گیرندگان خودشان منتظر میمانند.

🔺إِنْطِلاق: رفتن، روانی و گشادگی زبان، گشاده رویی

🌿مثال: إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلَی مَغَانِمَ: آنگاه که به سوی غنایمی روانه می شوید.

🌿مثال: فَانْطَلَقَا حَتَّی إِذَا لَقِیَا غُلَاماً: پس به راه افتادند تا اینکه به نوجوانی برخوردند.

🌿مثال:إِنْطَلِقُوا إِلَیٰ مَاکُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُون: بروید به سوی آنچه آن را تکذیب می کردید.

🌿مثال: وَ لَا یَنْطَلِقُ لِسَانِی: و زبانم روان و گویا (باز) نمیشود.

 

برچسب‌ها

دیدگاه دانش آموختگان

ثبت دیدگاه

مطالب مرتبط