کلیدواژه:عزرائیل

کلیدواژه:عزرائیل

به نام خدا

سلام

امروز میخواهیم راجع به ریشه [ع ز ر] و مشتقات آن صحبت کنیم و كليد واژه ما عبارتست از: عزرائیل اصل معنى اين ريشه، يارى كردن همراه با احترام و تعظيم است. اين ريشه رامى توانيم بطور فرضى، تركيبى از دو ريشه (عِزّ+ اَزْرْ) در نظر بگيريم كه به معناى (عزیزداشتن + پشتیبانی کردن) است. تعزيرات، نیز از این ریشه بوده، به نهادى گفته ميشود كه درآن، به منظور يارى كردن و ادب کردنِ مجرم و جلوگيرى  از ارتكابِ جرائمِ بيشتر، مجازاتهايى برای او در نظر گرفته ميشود. عُزَيْرْ، كه نامِ عربی يكى ازپيامبران الهيست، نیز از اين ريشه است که به معناى يارى و امداد هست و به زبانِ عِبرى می شود: عِزْرا عِزرائيل نيز كه نامِ يكى از فرشتگان مقرب الهيست تركيبى ازعِزرا + ئيل است كه ئيل، در زبان عِبرى به معناى خداست و این کلمه یعنی یار خدا و حالا می پردازیم به مثالهای قرآنی این ریشه:

🔺تَعْزیر: يارى کردن‌ همراه با احترام

🌿مثال: لِتُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ: تا به خدا و فرستاده اش ایمان آورید و او را یاری کنید و بزرگش دارید.

🌿مثال: فَالَّذِینَ ءَامَنُوا بِهِ وَ عَزَّروهُ وَ نَصَرُوهُ: پس کسانی که به او ایمان آوردند و حرمتش را نگه داشتند و و یاریش کردند.

برچسب‌ها

دیدگاه دانش آموختگان

ثبت دیدگاه

مطالب مرتبط