کلیدواژه:رمضان

کلیدواژه:رمضان

کلیدواژه:رمضان

به نام خدا

سلام

امروز می خواهیم راجع به ریشه [ ر م ض ] صحبت کنیم و کلید واژه ما عبارتست از: رمضان معنای اصلی این ریشه، شدت حرارت و سوزاندن است، البته سوزاندنی که دود و خاکستر به همراه نداشته باشد. معنای دیگر این ریشه سنگ بسیار گرم است که پای روندگان را می سوزاند. در علت نام گذاری ماه مبارک رمضان به این نام، دو قول ذکرشده است : ۱- چون در هنگام نامگذاری، ماه مبارک، در فصل گرم سال واقع شده بود ۲- بنا به روایتی از رسول اکرم" صلی الله علیه و آله و سلّم" روزه داری در این ماه، باعث سوزانیدن و از بین رفتن گناهان میشود. و حالامیپردازیم به مثال قرآنی این ریشه:

🔺رَمَضان: ماه نهم از ماههای عربی، ماه روزه

🌿مثال: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ: ماه رمضان، که قرآن ،در آن ،نازل شده است.

🔹تبصره: ریشه دیگری که میخواهیم صحبت کنیم، [ر م د ] است و کلید واژه ما عبارتست از: رَمَدان ریشه [ ر م دَ ‌] نیز به لحاظ معنایی، شباهت با ریشه [ ر م ض ] داشته و به معنای سوختن است ولی این سوختن ب رخلاف [ ر م ض ‌] با تولید خاکستر همراه است. بنابراین معنای دیگر این ریشه، نابودی و هلاکت است. رَمَد، به نوعی بیماری چشم نیز گفته میشود که با التهاب و سرخی ملتحمه و ترشح چشم همراه است و چون همراه با درد است، به درد چشم نیز، رَمَد گفته میشود. رَمَدان، اسم مصدربوده به معنای سوختن و خاکسترشدن است. رَماد، اسم بوده به معنای خاکستر یا آنچه بعد از سوختن چیزی باقی میماند، است و رمادی، یعنی منسوب به رماد یا خاکستری . و حالا میپردازیم به مثال قرآنی این ریشه:

🔺رَماد:خاکستر

🌿مثال: مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوابِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ کَرَمَادٍاشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ: مَثَلِ اعمالِ کسانیکه به پروردگارشان کافر شدند همچون خاکستری است که در روز طوفانی، باد تندی بر آن بوزد ( و آن را بر باد دهد )

💫تذکر: به ماه رمضان درزبان انگلیسی، Ramadanگفته میشود.

برچسب‌ها

دیدگاه دانش آموختگان

ثبت دیدگاه

مطالب مرتبط