کلیدواژه:اسرائیل

کلیدواژه:اسرائیل

کلیدواژه:اسرائیل

به نام خدا سلام

امروز

میخواهیم راجع به ریشه [ أس ر] صحبت کنیم و کلید واژه ما عبارتست از: اسرائیل این ریشه به معنای، به بندکردن یا بستن با طناب است و اسیر، کسی است که در بند و گرفتارباشد، اگرچه اورانبسته باشند. أَسْر، به معنای بستن و طناب پیچ کردن یا بسته شدن (اسارت و گرفتاری) است و به خود طناب و زنجیر و امثال آن نیز اطلاق میشود. منظور از این کلمه، در بدن، بند یا پیوند اندامها است. اِسرائیل نیز از این ریشه است که کلمه ای عِبری بوده و از دو قسمت: اِسر+ئیل تشکیل شده است که اِسر به معنای بند یا بنده و ئیل به معنای الله یا خدا است و اسرائیل، یعنی: بنده خدا یا عبدالله. این کلمه، لقب حضرب یعقوب علیه السلام است چون بنده خوب خدا بود و منظور از بنی اسرائیل، فرزندان دوازده گانه آن حضرت هستند که به قوم یهود معروفند. لازم به ذکراست که برای اسرائیل ،معانی دیگری از جمله قدرت خدا یا برگزیده خدا نیز ذکر شده است ولی معروفترین آنها در منابع اسلامی، معنای اول است. و حالا میپردازیم به مثالهای قرآنی این ریشه:

🔺اَسَرَ: اسیرکردن، گرفتارکردن

🌿مثال: وَ قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِیقًا: خدا در دل آنها ترس افکند تا آنکه گروهی از آنها را به قتل می رساندید و گروهی را اسیر می کردید.

🔺اَسیر: زندانی، اسیر،جمع آن میشود >>> أَسْریٰ، أُساریٰ، أَساریٰ، أُسَراء

🌿مثال: وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا: و غذای خود را بخاطر دوستی خدا به مسکین و یتیم و اسیر میدهند.

🌿مثال: مَا کَانَ لِنَبِیّ أَنْ یَکُونَ لَهُ أَسْرَی: هیچ پیامبری را شایسته نیست که برایش اسیرانی باشد.

🌿مثال: وَ إِنْ یَأْتُوکُمْ أُسَاریٰ تُفَادُوهُمْ: اگر بصورت اسیران نزد شما آیند با دادن فدیه، آنها را آزاد می کنید.

🔺اَسْرْ: پیوند اندامها

🌿مثال: نَحْنُ خَلَقْنَاهُمْ وَ شَدَدْنَآ أَسْرَهُمْ: ما آنان را خلق کردیم و پیوند اندامهایشان را محکم ساختیم.

برچسب‌ها

دیدگاه دانش آموختگان

ثبت دیدگاه

مطالب مرتبط