کلیدواژه: انهدام

کلیدواژه: انهدام

کلیدواژه: انهدام

به نام خدا

سلام

امروز میخواهیم راجع به ریشه[ه د م] صحبت کنیم و کلید واژه ما عبارتست از: انهدام اصل معنای این ریشه، فرو ریختن و ویران شدن است. انهدام، باب انفعال از این ریشه بوده به معنای ویران شدن ساختمان است و مُنْهدم یعنی خراب و ویران. تَهْدیم، باب تفعیل از این ریشه بوده به معنای ویران کردن است. وحالا میپردازیم به مثال قرآنی این ریشه:

🔺️تَهْدیم: ویران کردن، با خاک یکسان کردن مثال: وَلَولَا دَفعُ ٱللَّهِ ٱلنَّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٖ لَّهُدِّمَت صَوَٰمِعُ وَبِيَع وَصَلَوَٰت وَمَسَٰجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللهِ کَثِیراً: و اگر خدا شر برخى از مردم را به وسيلۀ برخى ديگر دفع نمى كرد، همانا صومعه ها و كليساها و كنيسه ها و مسجدهايى كه در آنها بسيار نام خدا ذكر مى شود به شدت خراب و ويران مى شدند.

⚠️تبصره یک: ریشه [ه د د] نیز شباهت با ریشه [ه د م ]داشته به معنای منهدم شدن با صدای شدید و یا سقوط چیزی سنگین است. تهدید نیز از این ریشه است به معنای ترساندن و به وحشت انداختن (با صدای شدید) و نیز به هر نوع ارعاب و ترساندنی گفته میشود.

🔺️هَدّ: انهدام با شدت صوت مثال: تَكَادُ ٱلسَّمَٰوَٰتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ ٱلْأَرۡضُ وَتَخِرُّ ٱلْجِبَالُ هَدًّا: نزديك است بخاطر این سخن آسمان ها از هم متلاشی شوند، و زمين بشكافد، و كوه ها به شدت فرو ريزند

⚠️تبصره دو: ریشه [ه م د] نیز شباهت با ریشه [ه د م ]داشته به معنای خاموش شدن، خشک شدن و مردن است.

🔺️هامِدَة: مرده، خشک شده مثال: وَتَرَى ٱلْأَرۡضَ هَامِدَة فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَيْهَا ٱلْمَآءَ ٱهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِن كُلِّ زَوۡجِۭ بَهِيجٖ: و زمين را خشك و افسرده مى بينى، پس چون آب باران را بر آن نازل مى كنيم، مى جنبد و برمى آيد و از هر نوع گياه تر و تازه و بهجت انگيزى مى روياند.

برچسب‌ها

دیدگاه دانش آموختگان

ثبت دیدگاه

مطالب مرتبط